Effektiv vård, SOU 2016:2

Patientens roll som medskapare i vården lyfts fram i utredningen om ett effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården.

Problem och möjligheter inom svensk sjukvård avhandlas i denna 800 sidor tunga utredning. Redan när den presenterades i januari gick diskussionsvågor höga. Inget vårdval för äldre och remiss till sjukhusens akutmottagningar var kontroversiella förslag. Reumatikerförbundet anser att det finns mycket som är intressant i utredningen och vi välkomnar debatten om patientens roll i vårdmötet. Att om vården inser vilken potential patienten har och vilka inneboende resurser som finns hos patienterna  skulle förutsättningarna för en effektivare vård öka markant.

Läs vårt remissvar nedan.