Diagnoser (A-Ö)

Adiposa dolorosa

Adiposa dolorosa, Dercums sjukdom, är en ovanlig sjukdom som ger upphov till smärta hos den person som drabbas. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor och den är kopplad till övervikt. Symtomlindrande behandling är bland annat värme och akupunktur.

Forskning

Adult Stills sjukdom

Adult Stills sjukdom kännetecknas av dagliga febertoppar under en längre period, samt led- och muskelsmärta, trötthet och millimeterstora rosa utslag över mage, överarmar och lår. Sjukdomen behandlas med antiinflammatoriska samt smärtstillande läkemedel.

Allergisk granulomatos

Allergisk granulomatos, Churg-Strauss syndrom eller eosinofil granulomatös vaskulit är en ovanlig sjukdom med astma och allergisk snuva som typiska symtom.

Allergisk vaskulit

Allergisk vaskulit, kutan leukocytoklastisk vaskulit är ett tillstånd som i högre grad drabbar personer med reumatisk sjukdom. Symtom uppkommer ofta som en läkemedelsreaktion med millimeterstora, punktformiga hudblödningar eller blåmärken, framför allt på underbenen som försvinner ett par dagar efter det att medicinering upphört.

Ankyloserande spondylit (AS)

Ankyloserande spondylit (AS), tidigare kallad Bechterews sjukdom, är en inflammatorisk sjukdom i bäcken- och ryggleder som drabbar ungefär 0,5 procent av befolkningen. Sjukdomen är vanligare hos män och ofta insjuknar man tidigt i livet. Molande värk i korsryggen och morgonstelhet i kroppen är vanliga tidiga symtom. Fysisk träning är viktigt för att inte sjukdomen ska förvärras.

None

Antifosfolipidsyndromet (APS)

Antifosfolipidsyndromet (APS) är en sjukdom som oftast är kopplad till en annan reumatisk sjukdom som SLE, reumatoid artrit, systemisk skleros, temporalarterit med fler. Sjukdomen leder ofta till blodproppar i de djupa venerna och kan även ge upphov till lilablåfläckiga hudutslag, s.k. livedo reticularis. APS behandlas med läkemedel som minskar risken för blodproppar.

Artrit vid inflammatorisk tarmsjukdom

Artrit vid inflammatorisk tarmsjukdom ger typiska symtom som asymmetrisk artrit i de små lederna. Sjukdomen kan blossa upp i samband med en högaktiv tarminflammation. Behandlingen går ut på att dämpa inflammationen, främst med kortisonpreparat.

Artroosteit

Artroosteit uppkommer vid hudsjukdomen palmoplantar pustulos (PPP). Tillståndet ger blåsor på handflator och/eller fotsulor som försvinner efter några dagar och lämnar bruna fläckar. Artroosteit behandlas endast med symtomlindrande mediciner.

Artros

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket som leder till bristande funktion i leden.

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige och drabbar var fjärde svensk över 45 år. Unga kan också drabbas. Det bästa sättet att skydda sig från artros är skaffa sig kunskap om sjukdomen. Därför har Reumatikerförbundet producerat d