Adult Stills sjukdom drabbar oftast yngre

Adult Stills sjukdom

Adult Stills sjukdom kännetecknas av dagliga febertoppar under en längre period, samt led- och muskelsmärta, trötthet och millimeterstora rosa utslag över mage, överarmar och lår. Sjukdomen behandlas med antiinflammatoriska samt smärtstillande läkemedel.

Adult Stills sjukdom drabbar båda könen lika och oftast yngre personer mellan 16-35 år.

En eller flera dagliga febertoppar med temperaturer som ofta går upp emot 39-40 grader. Tiden mellan topparna är ofta feberfri. Febern håller i sig i flera veckor men oftast utan andra infektionssymtom. Förr eller senare i förloppet uppstår led- och muskelsmärtor, trötthet och ofta också millimeterstora rosa utslag över mage, överarmar och lår. Lymfknutor runt om i kroppen svullnar upp. Även mjälte och lever kan förstoras. Magsmärtor är vanliga. En del drabbas även av inflammationer i lung- och/eller hjärtsäck.

Behandlingen går främst ut på att minska inflammation och smärta i lederna. Acetylsalicylsyra utgör basbehandlingen. Ibland används också kortison och antireumatiska läkemedel.

Sjukdomen kan i vissa fall ha ett mer allvarligt förlopp med svåra feberperioder och angrepp på inre organ. Det är framför allt njurar eller hjärta som drabbas. Inflammerade leder kan ge bestående funktionsnedsättning.