Allergisk granulomatos

Allergisk granulomatos, Churg-Strauss syndrom eller eosinofil granulomatös vaskulit är en ovanlig sjukdom med astma och allergisk snuva som typiska symtom.

Sjukdomen drabbar både män och kvinnor, och kan debutera redan vid 20-30 års ålder.

Detta är en ovanlig sjukdom som kännetecknas av astma och allergisk snuva.

Diagnosen ställs med blodprov som karakteristiskt visar ökat antal av så kallade eosinofila granulocyter, en form av vita blodkroppar som ökar framför allt vid allergier. Det finns även andra specifika blodprov på antikroppar som ökar chansen att ställa rätt diagnos.

Churg-Strauss syndrom behandlas på samma sätt som sjukdomen polyarteritis nodosa, det vill säga med höga doser kortison i kombination med immunhämmande läkemedel.

Churg-Strauss syndrom tillhör gruppen vaskuliter, och drabbar ofta hud och lungor.

Som medlem får du tillgång till en gemenskap med andra reumatiker. På föreningsmötet eller inloggad på medlemswebben, det finns alltid någon att prata med som förstår hur du har det och kan stötta och ge råd. Du får också 6 nummer av Reumatikervärlden, en prisbelönt tidning full med intressanta artiklar och bra tips.

Inga artiklar hittades