Dupuytrens kontraktur

Dupuytrens kontraktur kallas ett tillstånd där den hinna som omger musklerna i handflatan (fascia) av okänd orsak förtjockas och förkortas. Detta kan leda till att handen dras ihop och behandling består i att den förtjockade hinnan avlägsnas om besvären är mycket svåra.

Män drabbas fem - sex gånger oftare än kvinnor. Ålder för insjuknande är vanligen över 40 år. I upp till 40 % spelar ärftliga faktorer roll. Det finns också ett samband mellan Dupuytrens kontraktur och epilepsi, alkoholism samt diabetes.

Dupuytrens kontraktur är ett tillstånd där den hinna som omger musklerna i handflatan (fascia) av okänd orsak förtjockas och förkortas. Tillståndet utvecklas under lång tid och resultatet blir att framför allt ring- och lillfinger inte kan sträckas fullt ut utan böjs in mot handflatan. Ibland börjar problemen med ömmande knölar i handflatan.

Upplevs inte några svåra besvär, ges i regel ingen behandling för sjukdomen. Om sammandragningen av handen ger svåra besvär och påverkar livskvalitén kan den förtjockade hinnan (fascian) avlägsnas kirurgiskt. Fingrarna återfår då sin rörlighet. I ungefär hälften av fallen kommer tillståndet tillbaka efter en operation.

Ett alternativ till operation är en relativt ny behandling där ett ämne som löser upp den hårda hinnan injiceras direkt in i handen så att fingrarna kan återfå sin rörlighet.

Dupuytrens kontraktur tillhör de mjukdelsreumatiska sjukdomarna.

Som medlem får du tillgång till en gemenskap med andra reumatiker, även de som lever med dupuytrens kontraktur. På föreningsmötet eller inloggad på medlemswebben, det finns alltid någon att prata med som förstår hur du har det och kan stötta och ge råd. Du får också 6 nummer av Reumatikervärlden, en prisbelönt tidning full med intressanta artiklar och bra tips.