Epikondylit

Epikondylit är mest känt som tennis- eller golfarmbåge. Sjukdomen uppstår vid monoton belastning av armbågsleden och inte endast vid de nämnda sporterna. Kännetecknas av plötslig smärta kring armbågsleden. Det är viktigt att undvika rörelser som gör ont.

Personer som har överansträngt armbågsleden.

En hastigt insättande smärta kring armbågen. Smärtan förvärras av tryck över området samt när handleden sträcks.

I första hand ska alla rörelser som gör ont undvikas. Antiinflammatoriska läkemedel och/eller injektioner med kortison runt muskelfästet kan också hjälpa. Sjukgymnastik och smärtbehandling med elektrisk stimulering eller ultraljud kan ha god effekt.

Det här kan du göra själv

Undvika alla rörelser som gör ont.

Inflammation i armbågsleden kallas epikondylit. Om inflammationen sitter på insidan av armbågen kallas den "golfarmbåge", och sitter den på utsidan kallas den "tennisarmbåge".

Inflammationen beror på överansträngning, men behöver inte ha något med de nämnda sporterna att göra. Ett monotont arbete med växlande böjd och rak armbåge är det som brukar utlösa besvären. Behandling och vila gör vanligtvis att besvären försvinner. Återkommer besvären eller inte ger med sig kan operation bli aktuellt.

Tillståndet hör till de mjukdelsreumatiska sjukdomarna.

Som medlem får du tillgång till en gemenskap med andra reumatiker, även de som lever med epikondylit. På föreningsmötet eller inloggad på medlemswebben, det finns alltid någon att prata med som förstår hur du har det och kan stötta och ge råd. Du får också 6 nummer av Reumatikervärlden, en prisbelönt tidning full med intressanta artiklar och bra tips.