Frozen shoulder

Frozen shoulder, på svenska frusen skuldra, är en inflammation vid axelleden. Främst kvinnor drabbas och sjukdomen är vanligare hos personer med diabetes. Symtom är smärta och rörelseförsämring i axeln. Det är viktigt att träna axeln och musklerna för att stelheten i leden inte ska öka.

Tillståndet drabbar främst medelålders kvinnor och är vanligare hos personer med diabetes.

Tillståndet kännetecknas av en långsamt tilltagande, det kan röra sig om veckor eller månader, rörelseförsämring och smärta vid rörelse i axeln. Värk även vid vila, särskilt under natten, är också vanligt. Däremot ser leden normal ut och är varken svullen eller öm vid tryck.

Ofta håller symtomen i sig mellan 1 och 2 år, men sedan blir de flesta bra. Lite stelhet och viss rörelseinskränkning kan finnas kvar hos en del, men majoriteten blir helt återställda.

Det är viktigt att träna axeln och musklerna runt omkring för att motverka stelheten så gott det går. Sjukgymnaster kan hjälpa till med lämpliga övningar.

Injektioner med kortison i leden kan lindra smärtan och öka rörligheten.

Det här kan du göra själv

Träning av axeln och musklerna runt axel är bra för att behålla rörligheten. Träningsprogram kan fås av en sjukgymnast.

Frozen shoulder, eller frusen skuldra är en inflammation i kapseln som omger och skyddar axelleden.

Tillståndet hör till de mjukdelsreumatiska sjukdomarna.

Som medlem får du tillgång till en gemenskap med andra reumatiker, även de som lever med frusen skuldra. På föreningsmötet eller inloggad på medlemswebben, det finns alltid någon att prata med som förstår hur du har det och kan stötta och ge råd. Du får också 6 nummer av Reumatikervärlden, en prisbelönt tidning full med intressanta artiklar och bra tips.