En film om fysisk aktivitet och träning

Psoriasisartrit

Psoriasisartrit (PsA) är en ledinflammation som drabbar cirka 30 % av personer med psoriasis. Det är framför allt fingrar och tår som angrips men även länd- eller halsrygg kan påverkas.

Det är en sjukdom som är lika vanlig hos kvinnor som män. PsA finns i alla åldrar, men det vanliga är att den debuterar i medelåldern. Uppskattningsvis har 0,4 % av befolkningen sjukdomen.

Det finns tecken som tyder på att sjukdomen till viss del är ärftlig.

Ta hjälp av Hälsoportalen!

Om du har PsA och är medlem i Reumatikerförbundet kan du gratis få hjälp av en specialutbildad sjuksköterska för att arbeta med dina allmänna hälsofrågor, till exempel kost, motion, sömn, stress och vikt. Du får också tillgång till en dagbok på nätet som du kan använda för att planera aktiviteter, föra statistik över din utveckling och mycket mer. Ta reda på mer och anmäl dig här

Det vanliga är att psoriasisutslagen redan funnits ett tag när ledbesvären kommer. I vissa fall kan båda symtomen komma på en gång och ibland kommer ledinflammationen först och hudförändringarna senare. I det sistnämnda fallet kan det vara svårt att ställa rätt diagnos.

Sjukdomen angriper flera olika delar av kroppen.

Leder

Mer än hälften av alla som har PsA har symtom ifrån finger- och tåleder. Sjukdomen kan drabba fingrarnas och tårnas yttersta leder. Även större leder kan drabbas och då sker detta oftast asymmetriskt.

Inflammation i korsryggens leder och foglederna (sakroiliakalederna) ger morgonstelhet, vilovärk och ofta stelhet i ryggen med svårigheter att böja sig framåt ordentligt.

Hud

Den vanligaste formen av psoriasis ger skarpt avgränsade, vitfjällande, hårda utslag som ibland kan klia. När man skrapar lite på ytan så liknar fjällningen stearin.

Vanliga ställen där psoriasis angriper är knän, armbågar och hårbotten men utslagen kan finnas över i stort sett hela kroppen.

Naglar

Ibland kan psoriasisförändringar i naglarna vara det enda tecknen på att det rör sig om PsA och inte någon annan inflammatorisk ledsjukdom. Nageln kan vara förtjockad eller gropig och bli gulaktigt missfärgad.

Personer med psoriasis, som utvecklad nagelpsoriasis, har en ökad risk att även utveckla PsA.

Övrigt

Även benhinnor, senor/senskidor och muskelfästen kan drabbas av inflammation. Det föreligger även en ökad risk för samsjuklighet i ögoninflammationer, inflammatorisk tarmsjukdom och däribland även glutenintolerans. Under senare år har man även visat att det föreligger en ökad risk för samsjuklighet i hjärt- och kärlsjukdom, övervikt och diabetes.

Om de typiska psoriasisutslagen finns konstaterade av läkare samtidigt med led- eller muskelfästesinflammation och reumatoid faktor saknas i blodet är misstanken stark om PsA. Ibland kan dock psoriasissjukdomen vara väldigt diskret, till exempel enbart i form av nagelförändringar. Då kan det vara svårt att ställa diagnosen men eftersom den ärftliga faktorn är stark kan det räcka med att en förstagradssläkting har psoriasis.

Det finns inget blodprov som är specifikt för sjukdomen. De typiska ledförändringarna med så kallade korvfingrar eller korvtår kan liksom röntgen vara till hjälp vid diagnostiseringen som sker utifrån kriterier, de så kallade CASPAR-kriterierna.

Själva ledinflammationen behandlas utifrån svårighetsgrad med antiinflammatoriska läkemedel, kortisoninjektioner eller antireumatiska läkemedel utprovade för PsA. Viktigt är även sjukgymnastik och stretchövningar för musklerna och dess fästen runt de drabbade lederna. Antireumatiska och biologiska läkemedel har god effekt på led- och hudsjukdomen.

Psoriasisen behandlas på hudklinik med bland annat krämer, salvor, medicinska bad och ljusbehandling. Solningen kan även ha positiv effekt på hud- och ledbesvären.

Forskning

Läs Sofia Hagels avhandling.

Läs en populärvetenskaplig sammanfattning av Maria Lidéns avhandling.

Psoriasisartrit en inflammatorisk ledsjukdom som i första hand drabbar muskel-, sen – eller kapselfästen nära leder och som är direkt förknippad med hudsjukdomen psoriasis. Obehandlad kan den sekundärt ge svåra inflammationer inne i leden med uttalade ledskador så kallade mutilerande förändringar.

Psoriasisartrit (PsA) är en ledsjukdom som räknas till spondylartriterna.

Läs mer om psoriasartrit på NetdoktorPros hemsida