Raynauds fenomen

Raynauds fenomen innebär att fingrar och tår vitnar och domnar när de utsätts för kyla, fukt eller stress. Fenomenet är vanligt vid systemisk skleros (sklerodermi).

Raynauds fenomen är ett vanligt debutsymtom vid systemisk skleros (sklerodermi) men är inte specifikt för sjukdomen. Det uppträder vid många andra sjukdomar och är ganska vanligt även hos i övrigt fullt friska personer.

Raynauds fenomen karakteriseras av att fingrar och tår vitnar och domnar när de utsätts för kyla, fukt eller stress. Inte sällan räcker det med att ta ut någonting från frysen eller tvätta händerna i kallt vatten för att starta processen. Efter några minuter, när cirkulationen kommer tillbaka, blir fingrarna först blå-röda och börjar pulsera för att sedan återfår normal färg. Fenomenet beror på kramp i de små blodkärlen (kapilärerna) och smärtan kommer när blodflödet återkommer.